Om sosialt arbeid/social work

"Sosialt arbeid ses ofte på som et nødvendig onde som en helst ville vært foruten. Sosialt arbeid blir lett til en påminnelse om samfunnets tilkortkommenhet." (Levin 2004)

14. des. 2012

Fratredelse fra alle verv i Fellesorganisasjonen!

Jeg har i går medelt forbundsledelsen at jeg har valgt å trekke meg fra alle verv i Fellesorganisasjonen. Forbundsledelsen har nå informert landsstyret om min beslutning.

Jeg finner ikke lenger motivasjon for å stå i vervet, da alle mine krefter går med til å diskutere organisasjonen uten at vi kommer oss videre. Når jeg har mistet troen på at jeg kan få brukt kreftene mine på å ta tak i de oppgavene som ligger til vervet, er den naturlige konklusjon for meg, å trekke meg.

Virkeligheten slik Fontene beskriver den ligger langt unna min forståelse av FOs utfordringer. Problemene i FO ligger ikke bare i arbeidsutvalget, men langt dypere i organisasjonen. For meg har håndteringen av ulike situasjoner i landsstyret samt Fontenes dekning av dette vært det tøffeste å stå i, da trykket har vært enormt. Mye av de øverste organers fokus har vært diskusjoner om interne forhold i organisasjonen. Dette har vært nødvendig, men ikke ført til konstruktive endringer slik at vi bruker tid på de politiske utfordringer FO har. Når jeg ikke har klart å bidra til endring av dette i løpet av de 2 årene jeg har brukt i FOs ledelse, er det bedre at noen andre får stafettpinnen.

FOs profesjoner er blant de som bidrar til å løse store samfunnsutfordringer og jeg gleder meg derfor til å gå i gang med arbeid i Oslo kommune. Der skal jeg ta fatt på oppgaver som ligger mitt hjerte nært. Min motivasjon og lojalitet som sosionom har alltid vært til samfunnsbyggingsprosjektet og hos brukerne av tjenestene sosionomer jobber i. Det blir derfor stor stas for meg å kunne bidra med det jeg kan i møte med folk der de lever livene sine!

3 kommentarer:

René Rusek Draven sa...

Jeg synes det er trist men forstår din avgjørelsen. Det har vært mye hva jeg kaller uteomspotslig fokus. FO har mistet enda en dyktig person :( Ønsker deg masse lykke til med jobben i Oslo kommune, de er heldig som får deg tilbake.

God jul

mvh

René Draven

Unknown sa...

Dette var trist,du var den som stakk hodet frem og satte lys på ting. Lykke til videre.
Mvh
Roger vesterhaug.
Tidligere medlem av fo finnmark.

Sosionomen sa...

Takk for hyggelige meldinger fra dere begge to!
Jeg håper vi treffes en gang i framtida enten i jobb eller til noe annet gøy :)

God jul og riktig godt nytt år! Jeg tror 2013 blir knall :)