Om sosialt arbeid/social work

"Sosialt arbeid ses ofte på som et nødvendig onde som en helst ville vært foruten. Sosialt arbeid blir lett til en påminnelse om samfunnets tilkortkommenhet." (Levin 2004)

15. okt. 2012

Sosionomutdanningen ved HIST 50 år!

I anledning sosionomutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelags 50års jubileum holdt jeg tale på vegne av sosionomstudentene ved høgskolen. Tenker den passer som gjesteblogginnlegg denne gangen!

Hei, mitt navn er Kyle Tsigakis og jeg er student og tillitsvalgt i andre året ved sosionomutdanningen. I tillegg er jeg Nestleder av FO-Studentene sentralt. Misforstå meg rett, for jeg representerer ikke FO-Studentene her i dag, men det har et formål med noe jeg skal snakke om litt senere. I dag representerer jeg sosionomstudentene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Men nok om meg. Nå skal vi snakke litt om jubilanten; Sosionomutdanningen ved HiST.

Som student så blir man vant til sine omgivelser og forhold. Vi har liten mulighet til å vite hva man har gått til og hva som ville skjedd, hadde vi heller valgt å studere i for eksempel Oslo. Jeg er derimot heldig og får hilse på mange spennende mennesker gjennom FO-Studentene. Jeg hører mye om hvordan andre skoler har lagt opp studieløpet sitt og hva dem selv tenker om det. Når jeg forteller dem om mitt studiested så er det et flertall som blir misunnelig på meg.

Mange får semestrene lagt opp fag for fag med en eksamen i slutten av hvert semester. Hos HiST, derimot, har vi kursinndeling hvor hvert kurs har ett tema. Alle fagene kjøres parallelt og tar for seg temaet med sitt fagspesifikke perspektiv. På den måten får vi helhetsperspektivet fra starten av, og ikke på slutten, når siste faget eventuelt ville blitt presentert.
Noen høgskoler og universiteter har også valgt å slå sammen sosionom og barnevernpedagogklassene, hele første og deler av andre studieår. Det mange av studentene gir tilbakemeldinger på er at de ikke vet hva som gjør DEM spesielle og unike. Her ved HiST er vi heldige der også. Som ved alle andre høgskoler og universitet har vi mange studiepoeng felles med barnevernpedagogene, men skal vi diskutere sammen så har vi fått to ulike perspektiver på den samme saken. Fordi vi ikke har felles undervisning har vi blitt profesjonsspesifikke i våre synspunkt og får en bredde i diskusjonen som mange andre kanskje går glipp av.

Vi er veldig stolte av miljøet i sosionomklassen. Vi har stor deltakelse i timen, men også sosialt. Det er blitt arrangert filmkvelder, torsdagspilser, julebord, eksamensfest og det legges i disse dager planer for både hyttetur og studietur. Alt sammen med stor bredde av deltakelse og engasjement. Mye er takket være skolens velvilje til å støtte opp og pushe tillitsvalgte til å gjennomføre. Dels også det iboende engasjementet til sosionomstudentene generelt. Det er gjennomgående overrepresentasjon av sosionomstudenter i store deler av
skolens studentaktiviteter, så som SU og FO-Studentene. Vi bærer rett og slett preg av å være en engasjert gjeng.

Vi skal ikke glemme ansatte og lærerne våre midt oppi alt dette. De har jobbet hardt for å forme utdanningen til det den er i dag. De jobber også hardt for å beholde og videreutvikle den. Vi er glad for at vi i dag har så stor bredde av kompetanse som gir oss den faglige tyngden vi trenger når vi skal ut i arbeid om kort tid. Lærere som er utdannet i sitt fag og som kan det. Vi har ikke sosionomer som underviser i stat- og kommunalkunnskap, men en statsviter. Vi har heller ikke en sosionom som underviser i Sosialøkonomi og Sosialpolitikk, men en Sosialøkonom. Det har en sterk verdi i seg selv. Det vi får gjennom studiet får vi lært av spesialister på sitt felt. Jeg vil gjerne benytte sjansen til å takke lærerne for den fantastiske jobben de gjør og kommer til å gjøre videre for oss studenter. En klapp for lærerne!

Videre vil jeg gratulerer alle med jubileet og på vegne av alle sosionomstudentene si; Vi gleder oss til å være med å utgjøre en forskjell.

Takk for meg.

Ingen kommentarer: